NA CZYM POLEGA TERAPIA WG METODY BUTEYKO

Metoda Buteyko jest łatwa i bardzo efektywna. Już po 10-14 dniach prostych ćwiczeń zredukowanego oddychania, które z łatwością można wkomponować w codzienną rutynę, obserwuje się widoczne rezultaty, zmniejszenie lub ustąpienie niektórych objawów.

Założenia terapii są pozornie bardzo proste: spokojne oddychanie tylko przez nos (24 godziny na dobę, co oznacza również oddychanie przez nos podczas snu), oddychanie przeponowe i prawidłowa postawa (tylko przy prawidłowo wyprostowanej postawie oddychanie przez nos uruchamia w pełni przeponę).

Każdy z nas potrafi stanąć przed lustrem, przez chwilę przyjąć wyprostowaną postawę i oddychać prze nos. Powstaje jednak pytanie co się dzieje przez pozostałe 99% czasu, kiedy oddychamy automatycznie, nie myśląc o tym, podczas pracy i wykonywania różnych czynności. Jak oddychamy podczas snu?

Jeśli przez miesiąc lub dłużej oddychamy w sposób nadmierny, to powrót do prawidłowego, fizjologicznego oddychania wymaga nieco wysiłku i determinacji, tak jak przy każdej zmianie nawyku.

Przy nadmiernym oddychania przez pewien czas, dochodzi do zmiany wrażliwości chemoreceptorów na CO2 w ośrodku oddechowym i nasz mózg wysyła bodźce do mięśni oddechowych i przepony przy niższych poziomach CO2, co sprawia, że nadal oddychamy nadmiernie.

Zmiana nawyku jest możliwa przez praktykowanie odpowiednio dobranych ćwiczeń oddechowych, które są stosunkowo łatwe do wdrożenia. Część z nich można wykonywać podczas rutynowych czynności, bez konieczności poświęcania dodatkowego czasu.

Pierwszym krokiem jest obserwacja i uświadomienie sobie własnego sposobu i wzorca oddychania. Proszę na chwilę usiąść, poobserwować swój oddech i zadać sobie kilka pytań:

  • Oddycham przez usta czy przez nos? (jako oddychanie przez usta rozumiemy również powtarzające się krótkie epizody, np. jeśli ktoś w ciągu 10 minut, 3-4 razy po 30 sekund oddycha przez usta, to taka osoba również się hiperwentyluje)
  • Moje oddechy są duże, małe czy bardzo małe, prawie niezauważalne?
  • Czy po wydechu jest krótka naturalna pauza, zanim wezmę następny wdech?
  • Czy ruchy klatki piersiowej są mocno zauważalne w trakcie oddychania?
  • Czy mój oddech jest regularny?
  • Czy często wzdycham?
  • Czy mój oddech jest ciężki i wymaga wysiłku?
  • Ile sekund wynosi moja pauza kontrolna?

Drugi krok po zauważeniu dysfunkcyjnego oddychania to chęć zmiany, aby ochronić się przed potencjalnymi skutkami lub zmniejszyć i/lub zlikwidować dolegliwości, które mamy z powodu nadmiernego oddychania (m.in. napady leku, paniki, nadmierny stres, zaburzenia snu, chrapanie, bezdech nocny, astma, chroniczny katar i dolegliwości ze strony zatok, nadciśnienie, dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, zespól chronicznego zmęczenia, itd.).

Trzecim krokiem jest dobranie odpowiednich dla danej osoby, ze względu na jej stan zdrowia i aktualną dysfunkcję oddychania, ćwiczeń oddechowych.                                                                    

Czwarty krok to regularna praktyka, monitorowanie progresu i cieszenie się stopniowymi, pozytywnymi zmianami.